MOS

GBS de "STiP" Linden 

 

 

Op schoolniveau werken we telkens diverse activiteiten uit rond de vijf mos-thema's: afval, natuur, water, energie en verkeer. Die thema's worden dan verder uitgediept in de klassen.

 

 

 

Hoe werken wij aan een gezond milieu op school?

 

Door Corona draait de school in code oranje en is mengeling van leerlingen uit de verschillende klassen
( bubbels ) niet toegestaan,  hierdoor komen onze acties in gedrang en worden ze niet volledig uitgerold

De afvalridders

We zetten we het thema afval in de kijker . Door allerhande acties , zowel sensibiliserend als informerend worden onze kinderen aangespoord om hun eten en drinken milieuvreindelijk te verpakken. Hoe pakken we het rondslingerd afval aan op onze speelplaats? Eens per week ruimen de eersteklassers de speelplaats op met grijpers. Ze verzamelen het achtergelaten zwerfvuil en registreren de hoeveelheid. Deze wordt wekelijks in een andere klas gedumd , niet om rotzooi te maken maar om leerlingen zich er bewust van te maken hoeveel afval er nog rondslingerd, ongeacht dat we drinkbussen en koekendozen promoten.

Na afloop van de actie, hopen we dat onze speelplaats een speelplaats is en geen bezoedelde ruimte. De leerlingen eerste graad volgen het thema afval op. Zij kregen dan ook de titel " Afvalridders" 

De tuinkabouters

Onze kleuters werden bekroond tot "tuinkabouters" elke kleuterklas doet per trimester 1 tuingebonden activiteit ( zaaien, onkruid wieden, vogelkastjes hangen, fruit plukken, snoeien,.......)

We gebruiken dit ook als observatieruimte voor de verschillende natuurverschijnselen in de seizoenen. 

Het bijenhotel wordt druk bezocht en geobserveerd. De leerlingen zorgen voor het onderhoud

De luchtridders

De tweede graad neemt de rol van Luchtridders op. Zij zullen ook acties ondernemen voor gezonde lucht in de klassen ,  met een CO2 meter metingen uitvoeren en hieraan kleine acties koppelen

De klimaatridders
Derde graad: zij kunnen het  energiebronnenspel, een memory en nog andere spelen met hun kinderen spelen om zo te proberen ,  het CO2 gehalte in de lucht proberen te verminderen met 5 % 
Tijdens de dikke truiendag komt dit uiteraard op de voorgrond.

Gezonde voeding

Wij promoten fruit op school, elke voormiddag eten de kleuters fruit ipv koek, ook in de lagere school proberen we dit verder te zetten

Woensdag =fruitdag

  • Elke woensdag na een vakantie en zelfs meer zorgt de ouderraad voor een gezonde snack tijdens de speeltijd ( fruitsla, fruitbrochetten, kindersangria, ......)  Die woensdagen  wordt het fruit dubbel zo smakelijk bevonden. Succes gegarandeerd

Vrijdag = waterdag

Drank op school = water en melk

Verkeer

Een thema dat we niet mogen overslaan . Onze leerlingen begeven zich immers dagelijks in het drukke verkeer . Veilig deelnemen aan het verkeer vereist een goede kennis van de verkeerstekens (verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen) Deze worden geoefend bij uitstappen en in specifieke verkeerslessen.

In het derde trimester bieden we verschillende praktijkgerichte verkeerslessen en acties aan in samenwerking met de lokale politie.

Leerlingen van het vijfde leerjaar doen mee met de grote verkeerstoets en elke klas van K3 tot en met L6 gaan naar het verkeerspark.

Acht leerkrachten volgden in oktober de opleiding gemachtigd opzichter. 

Nieuw    Woensdag = strapdag

21 september organiseerden we een strapdag. Deze kende een enorm succes en de kids verdiende hun fuif zeker en vast.  Ondanks het slechte weer kwam 72% van onze kinderen al strappend naar school. Da's niet slecht, hé!  Daarom hebben we besloten om dit project wekelijks verder te zetten. Woensdag wordt onze strapdag. Dit wil niet zeggen dat we elke woensdag gaan controleren. De juf noteert elke woensdag het aantal fietsers en we houden onaangekondigde steekproeven (jullie zullen dit wel tijdig te horen krijgen!). Doel is om evenveel km te doen als de afstand van Linden tot de Mont Ventoux

De verkeersweek start onmiddellijk na de Paasvakantie

Zo proberen wij onze jongeren milieubewust te maken en milieuvriendelijk gedrag te bevorderen; anderzijds biedt het onze kinderen een mogelijkheid om op hun manier te werken aan duurzaamheid.

In combinatie met de strapdag promoten we het dragen van fluohesjes. VAL OP,  FLUO = TOP

 

 


Home > MOS